Idź do

Nowa wystawa czasowa w Muzeum Białowieskiego Parku Narodowego prezentuje prace uczniów z Państwowego Liceum Sztuk Plastycznych w Supraślu. Temat koncentruje się na przyrodzie jako przestrzeni duchowej kontemplacji.

Tytuł podkreśla perspektywę młodych artystów z Państwowego Liceum Sztuk Plastycznych w Supraślu, którzy są autorami pejzaży, w większości wykonanych w plenerze. Proces twórczy odbywał się poza ścianami /murami/ szkoły, gdzie uczniowie dokumentowali swoje spotkanie z przyrodą, ze sobą i swoją kreatywnością. Zapraszają widzów do poznania ich nieprzefiltrowanych perspektyw przyrody. Młodzi ludzie zgłębiali świat malarstwa plenerowego – metody, która kładzie nacisk na malowanie na świeżym powietrzu, aby uchwycić esencję natury.

Malowanie w plenerze ma bogatą historię sięgającą ruchu impresjonistycznego, kiedy artyści wychodzili na zewnątrz, aby malować pejzaże w naturalnym świetle. Ta technika pozwala twórcom bezpośrednio angażować się w otoczenie, tworząc dzieła żywe, spontaniczne i pełne natychmiastowości chwili. Proces malowania w plenerze wymaga cierpliwości i uważności, sprzyjając głębokiej kontemplacji.

Uczniowie, ustawiając swoje sztalugi w różnych miejscach na świeżym powietrzu, byli zachęcani przez kuratorkę wystawy, Ewę Kot z Hajnówki do pełnego zanurzenia się w widokach, dźwiękach i odczuciach otoczenia. To świadome podejście do sztuki doskonaliło ich umiejętności techniczne oraz pielęgnowało równowagę psychiczną i emocjonalną. Prace na tej wystawie są odzwierciedleniem kontemplacyjnego działania, umożliwiając widzom wgląd w proces twórczy młodych artystów.
  • Prace powstały w otoczeniu natury, co pozwala nam przenieść się w różnorodne miejsca, gdzie cywilizacja jeszcze nie dominuje. Nad spokojne jeziora, ciche rzeki, pod samotne drzewa, do tajemniczych lasów – mówi Ewa Kot, kuratorka wystawy. – Każda z prac odzwierciedla unikalny punkt widzenia młodego artysty.
  • Jeśli wsłuchamy się w te pejzaże, możemy odkryć, że cisza przyrody, pełna symfonii świerszczy i żab, zostaje przerywana przez nasze myśli – dodaje. – Duchowość na tej wystawie to obiektywizm i obserwacja wolna od interpretacji: "Jam Jest". To przestrzeń, w której duch i ciało spotykają się, gdzie różne stany ducha są odczuwane na poziomie komórkowym.
Temat natury i jej kontemplacji jest szczególnie istotny we współczesnym świecie, gdzie tempo życia pozostawia niewiele miejsca na refleksję nad środowiskiem naturalnym. Poplenerowe prace uczniów podkreślają piękno i różnorodność natury. Zachęcają do zatrzymania się i zastanowienia nad kruchością naszego naturalnego otoczenia. Podkreślają ulotność przyrodniczych krajobrazów. To również celebracja ich młodzieńczej kreatywności. I potężny hołd dla przyrody. 

Białowieski Park Narodowy traktuje wystawę jako platformę, oddając młodym artystom z Podlasia przestrzeń do pokazania talentów i wyrażenia osobistych perspektyw. Odwiedzających zaprasza do celebrowania pięknej przyrody Podlasia.

Mając nadzieję, że wystawa zainspiruje odwiedzających do refleksji nad tym, jaki jest nasz związek z przyrodą, czym jest doświadczenie krajobrazu, zapraszamy w podróż, gdzie natura staje się odbiciem naszego wewnętrznego świata.
Autorzy prac:
Lena Frąckowiak, Kinga Falkowska, Patrycja Radosiuk, Ernest Chmielewski, Basia Budnicka, Justyna Wiśniarska, Melania Burawska, Amelia Żukowska, Karolina Hamanowicz, Milena Chruścińska, Julia Borowska, Aleksandra Dziewiątkowska, Wioletta Maciejczuk, Julia Perkowska, Kinga Czarnowska, Zofia Stefanowicz, Laura Lis, Julia Olszewska, Amelia Jóźwicka, Ada Sitko, Martyna Sapkowska, Wiktoria Jakiel, Davini Düshalng, Ida Dmochowska, Maria Matyga, Wiktoria Racis, Paulina Gaiko, Blanka Rudzka, Kamila Czarnowska, Róża Jarosiewicz, Weronika Kielmel, Zuzanna Maciejewska, 

Kuratorką wystawy jest również młoda osoba z Hajnówki: Ewa Kot – studentka krytyki artystycznej na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu, multiinstrumentalistka Teatru Czrevo, recenzentka pisma Dziennika Teatralnego. 

Na zdjęciach foto-relacja z otwarcia, wystawę można zwiedzać w dniach i godzinach otwarcia muzeum, do końca lipca 2024 r.
Autorzy fotografii: Lucyna Kojło, Grażyna Wykowska, Janusz Antipow, archiwum BPN.